Buldožer

Ljubljanski Buldožer jedna je od najpopularnijih skupina na području bivše države i grupa koja je dala jednu sasvim novu dimenziju poimanju tadašnje rock scene.

Korijeni Buldožera sežu u početak 70-ih godina kada je gitarist i pjevač Boris Bele osnovao grupu Sedem svetlobnih let zajedno s gitaristom Dušanom Žibernom, klavijaturistom Borutom Činčem, basistom Andrejom Veblom i pjevačem Anrejem Trobentarem. Transformacija u Buldožer dogodila se sredinom 70-ih godina kroz suradnju s Markom Breceljom, autorom tada svježe objavljenog albuma Cocktail koji je svojom lucidnošću pomicao granice očekivanog i do tada predstavljenog domaćoj publici. Nazvavši se po ideji Borisa Belea kojeg je inspiriralo jedno djelo slovenskog pjesnika Ivana Volariča Fea, Buldožer su uz Belea i Brecelja sačinjavali Borut Činč, Andrej Veble, Uroš Lovšin i Štefan Jež.

Prvi veći nastup imali su 1975. godine na zagrebačkom Boom festivalu, nakon čega su od tadašnjeg Jugotona dobili ponudu za snimanje ploče, ali pregovori nisu bili uspješni i Buldožer je tako svoj album prvijenac Pljuni istini u oči snimio za beogradski PGP RTB. Prva naklada albuma brzo je rasprodana, zahvaljujući efektnom grafičkom rješenju ploče kao i za to vrijeme vrlo neobičnim pjesmama poput Yes, my baby, no, Ljubav na prvi krevet, Život je feferon i Blues gnjus, pri čemu je veliki utjecaj imala i kritika, posebice ona iz pera Darka Glavana i Dražena Vrdoljaka.

Ekscentrici na sceni koji su izvođenje svojih pjesmama dodatno začinili nerijetko skandaloznim performansima, istovremeno su i šokirali i oduševljavali publiku, a svojim smislom za humor nisu štedjeli ni sam politički vrh, što je u to vrijeme bilo gotovo nezamislivo. Unatoč zabranama, Buldožer je intezivno nastupao, pa su već slijedeće godine snimili materijal za svoj drugi album Zabranjeno plakatirati koji, zbog spornih sadržaja i konačnog odbijanja od strane PGP RTB-a, izlazi tek 1977. godine za mariborski Helidon. Postavu na tom albumu činili su Brecelj, Bele, Činč, Lovšin te dva nova člana – Vili Bertok i Tone Dimnik. Sklonost grupe crnom humoru i sarkazmu najbolje se ogledao u pjesmama Jeste li vidjeli djevojčice, Helga i Dobro jutro, madam Jovanović.

Odlaskom Belea u vojsku, Lovšina su zamijenili Janez Zmazek i Dušan Žiberna, a grupi se priključio i novi bubnjar Dušan Vran, dok na služenje obaveznog vojnog roka ubrzo odlazi i Marko Brecelj. Početkom 1978. godine Buldožer je nastupao kao predgrupa bendu Dr. Feelgood na koncertima diljem Jugoslavije. Koncept idućeg albuma Izlog jeftinih slatkiša bio je dovršen u rujnu iste godine, ali bend je istovremeno dobio ponudu da komponira glazbu za film Živi bili pa vidjeli redatelja Bruna Gamulina i Milivoja Puhlovskog, što im se iduće godine isplatilo osvajanjem Zlatne arene za glazbu. Glumeći u filmu kao statisti, u zagrebačkom klubu “Lapidarij” odglumili su koncertnu izvedbu pjesme Novo vrijeme.

U ožujku 1979. godine grupu napušta Marko Brecelj kako bi se posvetio samostalnoj karijeri, što je kod mnogih protumačeno kao početak kraja Buldožera. U lipnju se grupi pridružuje zagrebački književnik i glazbenik Davor Slamnig, a Bele preuzima ulogu frontmena i glavnog pjevača, nastavivši u breceljevskom stilu s provokacijama i ekscesima na javnim nastupima.

Iako su već svojim prvim albumom osvojili brojnu publiku, njihov četvrti album Izlog jeftinih slatkiša posto je ubrzo i najprodavaniji, a na njemu su se našle možda i najpopularnije pjesme Buldožera, Žene i muškarci i Slovinjak punk, koje su postale pravi radijski hitovi, kao i ništa manje interesantne Okrutni bogovi istoka i Boogie za prijatelja.

Nakon još nekoliko manjih izmjena u sastavu grupe, i ovaj put zbog obaveza prema vojsci (odlaze Činč i Bertok, a dolaze Lado Jakša i stari član Andrej Veble), koncertne aktivnosti Buldožera su pojačane, a Boris Bele je istovremeno dobio i posao urednika u Helidonu, odakle je postao zaslužan za objavljivanje albuma grupama kao što su Na lepep prijazni, Film, Let 3, Lačni Franz, Luna, Mizar, KUD Idijoti i drugi.

Iz benda odlazi Davor Slamnig, a mijenja ga stari-novi član Janez Zmazek, s kojim Buldožer 1981. snima mini LP Rok end roul olstars bend u rockabilly stilu s prepjevima r’n’r standarda, ali i autorskim pjesmama u sličnoj maniri. Taj mini-album može se smatrati i prvim pravim “revival” albumom u Jugoslaviji.

Na koncertima u zagrebačkom “Kulušiću” u veljači i ožujku 1982. godine snimaju svoj dvostruki album Ako ste slobodni večeras, kojeg karakteriziraju duhovite Beleove najave i uvrnuti intervjui novinara Dražena Vrdoljaka s članovima publike. Teme su pokrile sve čega se Buldožer rado doticao – od seksa, droge i Gorana Bregovića, preko aktualnih tema tog doba, do šala na račun političkog angažmana Johnnyja Štulića.

Idući studijski album Nevino srce Buldožer objavljuje 1983. godine, i iako su zablistali u pjesmama Mrtvaci, Smrt Morisona Džima i Slovenija, počeo se osjećati kreativni zastoj, te je grupa odlučila napraviti pauzu od godine dana, koja se spletom okolnosti pretvorila u čitavo desetljeće. Članovi su nastavili s radom na drugim projektima, a diskografsku tišinu nakratko je prekinuo tek kompilacijski CD Nova vremena koji je donio presjek rada Buldožera između 1975. i 1983. godine.

Početkom devedesetih godina Buldožer se okupljao tek povremeno, uvježbavajući pjesme za povratnički album. Kada je produkcija albuma došla gotovo do samog kraja, u studiju “Tivoli” došlo je do požara u kojem je izgubljen sav materijal na kojem je bend radio. Ponovivši snimanje u Činčevom studiju, krajem 1995. godine konačno objavljuju album Noć u postavi Bele, Činč, Lovšin, Vran i Ven Jemeršič, predstavivši se u staroj formi. Povratak na scenu obilježili su serijom koncerata, a na nekim nastupima pridruživao im se i Vlada Divljan. Ubrzo nakon toga, ponovno su se povukli sa scene.

U jesen 2006. godine Buldožer se ponovno vraća sa serijom nastupa u Ljubljani, Zagrebu i Beogradu, nakon kojih su čitav svoj rad ovjekovječili box setom Lik i djelo u kojem se nalaze svi njihovi studijski albumi.

Petar Pečur

DISKOGRAFIJA

ALBUMI

  • Pljuni istini u oči (Alta / PGP RTB, 1975.)
  • Zabranjeno plakatirati (Helidon, 1977.)
  • Živi bili pa vidjeli (Helidon, 1979.)
  • Izlog jeftinih slatkiša (Helidon, 1980.)
  • Rok end roul olstars bend (Helidon, 1981.)
  • Ako ste slobodni večeras (Helidon, 1982.)
  • Nevino srce (Helidon, 1983.)
  • Noć (Helidon, 1995.)

SINGLOVI

  • Rastemo / Svaki čovjek ima svoj blues (RTV Ljubljana, 1975.)
  • Žene i muškarci / Slovinjak punk (Helidon, 1980.)
Full Reviw on best bokkmakers by http://artbetting.net/
Download Premium Templates
Bookmaker No1 in The UK - William Hill by w.artbetting.net