Haustor

Zagrebački novovalni glazbeni sastav Haustor osnovan je 1979. godine, a prestao je postojati 1990. To je bio bend za kojeg su mnogi kritičari isticali da je bio bitno drugačiji od ostatka scene jer su dečki iz benda smatrali da se drugi trebaju mjeriti prema njima, a ne obrnuto.

Danas, znamo da je bend bio u pravu jer se njihovi albumi smatraju jednim od najvažnijih glazbenih izdanja iz bogate novovalne arhive, a njihov utjecaj je vidljiv u brojnim pjesmama bendova iz devedesetih.

Preteča Haustoru bio je bend Komuna, koju su 1977. godine osnovali Darko Rundek i Srđan Sacher. Haustor je osnovan 1979. godine a činili su ga navedeni autorski dvojac Darko Rundek (vokal i solo gitara) i Srđan Sacher (bas) te Ozren Štiglić (gitara) (kasnije Zoran Zajec), Zoran Perišić (bubanj) (kasnije Srđan Gulić), Damir Prica (saksofon), Nikola Santro (trombon) i Zoran Vuletić (klavijature) uz priključivanje Jurija Novoselića (saksofon). Prije službene singlice, za Radio Zagreb snimaju 1980. godine pjesmu Moja prva ljubav koja emitiranjem na toj i drugim postajama postaje veliki hit.

Debut album Haustor objavljuju 1981. godine i jasno pokazuju glazbeni pravac kojim će ići - sjajno stapanje brojnih glazbenih žanrova u osebujni alternativni stil. Publiku su osvojili singlom Moja prva ljubav koja osvaja i radio postaje i koja ih i dan danas obilježava, ali na albumu su se našli i budući klasici Mijenjam se, Tko je to, ‘60-’65 i Crni žbir. Produkciju albuma potpisuje lider Parnog valjka Husein Hasanefendić Hus. Na koncertima na kojima su stvarali sjajnu atmosferu, Darko Rundek je unosio i svoja kazališna iskustva. Najvažniji koncert sviraju s još jednim izvrsnim bendom Šarlo Akrobata, ispred Gang of Foura na zagrebačkom Biennalu. Nakon toga pod producentskom palicom Stanka Juzbašića snimaju hvaljenu singlicu Majmuni i mjesec / Zima / Capri i održavaju brojne koncerte kojima se nameću kao jedan od vodećih novovalnih hrvatskih bendova. Zbog vojnih obveza kratkotrajno prekidaju rad.

Dvije godine kasnije Haustor objavljuje album Treći svijet koji se zbog autorskih pjesama i vrsne produkcije smatra jednim od najboljih albuma ikad snimljenih na ovim prostorima. Album je snimljen u postavi Darko Rundek, Damir Prica, Zoran Zajec, Srđan Sacher i Srđan Gulić, a produkciju potpisuje Željko Brodarić. Album kojeg krasi reggae, dub, latinoamerički ritmovi i inteligentan pop te neobični i metaforični tekstovi, obilježile su pjesme Neobičan dan, Zadnji pogled na Jeršaleim, Babilonske baklje, Skriven iza lažnih imena, a na albumu se našla i s prošlog albuma ispuštena pjesma Radnička klasa odlazi u raj. Nakon albuma grupu napušta Srđan Sacher, dok autorstvo idućih albuma preuzima u cijelosti Darko Rundek.

1985. godine snimaju album Bolero u sastavu Rundek, Prica i Zajec, a produkciju potpisuju Dragan Čačinović i Mitar Subotić (Rex Ilusivii). Osim trojca na albumu sviraju još i Rastko Milošev (gitara), Neven Frangeš (klavijature), Jura Novoselić (saksofon i sintesajzer), Srđan Gulić (bubnjevi), Nikola Santro (trombon) dok glumačke boje albuma brane Rade Šerbedžija i Anja Šovagović. Na albumu kojeg je i dalje krasila glazbena nit world musica se našao, što će se kasnije pokazati, drugi veliki hit benda, pjesma Ena, ali i sjajne pjesme kao što su Šejn, TV man, Šal od svile, Sejmeni kao i Take the Money and Run koja se smatra jednim od prvih pjesama s elementima rapa u bivšoj državi.

Godine 1988. Haustor snima i svoj posljednji studijski album Tajni grad, a produkciju albuma potpisuju Darko Rundek, Zoran Zajec i Hrvoje Hegedušić. Na albumu se kao gosti pojavljuju Julije Reljić (klavijature) te na basu Srđan Sacher i Marino Pelajić. Pjesme Ula ulala, Bi mogo da mogu i Uzalud pitaš obilježile su posljednji studijski album ovog velikog benda. Bend se raspada tijekom snimanja novog albuma Dovitljivi mali čudaci koji nikada nije ugledao svijetlo dana, ali su se zato neke pjesme našle na prvom Rundekovom solo albumu Apokalipso.

Tek 1995. godine objavljeno je live izdanje Haustora Ulje je na vodi s koncerta snimljenog 1982. godine u Kulušiću te šest neobjavljenih pjesama koje su djelomično nastale nakon 1988. godine, ali se nikada nisu našle na studijskom izdanju.

Haustor, unatoč prvom singlu Moja prva ljubav koji je i dan danas najpoznatiji široj javnosti i koji ih je svojim veselim i jednostavnim reggae zvukom predstavljao u potpuno drugačijem svjetlu (uostalom ta pjesma se zbog svoje popularnosti našla na albumu prvijencu umjesto tada nepodobne Radnička klasa odlazi u raj), dokazali su s četiri albuma, među kojima se nalazi i epohalni Treći svijet koji je jednoglasno od kritike i javnosti proglašen jednim od najboljih albuma na ovim prostorima, da su autorski puno kompleksniji bend od toga. Uvođenje puhačkih elemenata, poigravanje s različitim žanrovima zbog kojih ih možemo nazvati pretečama world musica (ali i rap glazbe) u bivšoj državi, kao i minimalistički pristup, sjajni jezgroviti, ali dovitljivi i “duboki” tekstovi koji su se poigravali spajanjem fantastičnih motiva s kritikom tadašnjice, uvođenje teatra na glazbenu pozornicu i samim time definiranje kompletnog vizualnog identiteta benda, izvrsna kombinacija autorstva osovine benda Sacher – Rundek, sve je to definiralo Haustor kao jedan od najboljih bendova ovih prostora, na čijima su izvorima inspiraciju tražili brojni autori i bendovi stasali u devedesetim godinama kao i u novom mileniju.

Davor Drezga

DISKOGRAFIJA

ALBUMI

  • Haustor (Jugoton, 1981.)
  • Treći svijet (Jugoton, 1984.)
  • Bolero (Jugoton, 1985.)
  • Tajni grad (Jugoton, 1988.)
  • Ulje je na vodi (Blind Dog Records / Dallas Records, 1995.)

SINGLOVI

  • Moja prva ljubav / Pogled u BB (Jugoton, 1981.)
  • Radio / Crni žbir (Jugoton, 1981.)
  • Majmuni i mjesec / Zima / Capri (Jugoton, 1982.)
Full Reviw on best bokkmakers by http://artbetting.net/
Download Premium Templates
Bookmaker No1 in The UK - William Hill by w.artbetting.net