Leb i sol

Leb i sol, eminentni makedonski jazz-rock sastav, jedan je od najpopularnijih na području bivše Jugoslavije. Osnovali su ga 1. siječnja 1976. godine Vlatko Stefanovski (gitara), Bodan Arsovski (bas gitara), Nikola Dimuševski (klavijature) i Dimitrije Čučurovski (bubnjevi).

Prve snimke snimili su u studiju Radio Skoplja, Etidu br. 3, Devetku i Pjesmu za nas.

Leb i sol stvarao je glazbu koja je donosila elemente rocka, jazza i makedonskog etno zvuka, a u repertoaru su mjesto pronašle i klasične jazz verzije tradicionalnih etno-folk hitova kao što su Jovano Jovanke i Aber Dojde Donke.

Prvi koncert grupa je održala u Novom Sadu, u travnju 1977. godine, kao predgrupa Dragi Mlinarcu, a uslijedio je zatim i nastup na Omladinskom festivalu u Subotici. Osim što je to bio prvi nastup izvan Makedonije, talentirani glazbenici dobili su i nagradu - ugovor sa PGP RTB-om. Leb i sol je zatim nastupao kao predgrupa na koncertima Bijelog Dugmeta, prvo kod Hajdučke česme u Beogradu, zatim u Sarajevu, Novom Sadu i Skoplju. Nizali su se nastupi, bilo ih je sve više, a uspješni su bili i na BOOM festivalu u Novom Sadu, gradu u kojem su snimili prvi album Leb i sol u studiju RTV Novi Sad, 1977. godine. Pjesma Nisam tvoj postala je hit.

Nagradu za pjesmu Aber dojde Donke, obradu narodne pjesme iz Zapadne Makedonije, dobili su na Opatijskom festivalu za najbolji umjetnički dojam i najuspješniju primjenu folklornog izraza. Ubrzo postaju jedna od najpopularnih glazbenih grupa. Snimaju drugi album Leb i sol II, 1978 godine, a na ploči su osim Aber dojde Donke, poznate postale i kompozicije Marija, Akupunktura i Uzvodno od tuge. Vokalnu pjesmu Talasna dužina napisao je dramski pisac Goran Stefanovski, Vlatkov brat, koji se pridružio timu, spremnom za nove pobjede.

Na koncertima su pokazivali instrumentalne virtuoznosti i postaju vrlo popularan sastav krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina. Vlatko Stefanovski se isticao kao virtouz na gitari. U časopisu Džuboks čitatelji su Leb i sol proglasili grupom godine. Ručni rad, album koji je snimljen u studiju V Radio Beograda, bio je pod utjecajem jazza. Kumova slama, Ručni rad i Vjerni pas postaju kompozicije koje je publika zavoljela. Nikola Dimuševski napušta grupu, a na njegovo mjesto dolazi Miki Petkovski, međutim i on brzo odlazi; ostajući bez suradnika, članovi grupe odlučuju nastaviti raditi kao trio.

Sljedeći studijski album pod nazivom Beskonačno objavili su 1981. godine, obradili su staru makedonsku pjesmu Zajdi, zajdi, a izdvajaju se i Živa rana i Skakavac. Opet dolazi do promjena u grupi te umjesto Garabeta Tavitjana, u Leb i sol dolazi Dragoljub Đuričić. Radili su pjesme za mjuzikl Koleta Angelovskog, Džon Piplfoks, kao i za kazališnu predstavu Let u mjestu.

Album Sledovanje objavila je diskografska kuća PGP RTB, a članovi benda sami su bili producenti tog materijala koji je snimljen u studiju Radio Skoplja. Na tom ostvarenju bile su dominantne vokalne pjesme, izdvojila se pjesma Nosim tvoj žig koju su emitirale sve radio stanice, a obrađena je i narodna pjesma Mile Pop Jordanov.

Gostovanja s kazalištem KPGT u Americi donijela su novo iskustvo, tijekom dva mjeseca nastupali su po klubovima i svirali sa sastavom Big Country. Zatim je uslijedilo objavljivanje dvostrukog albuma Akustična trauma, snimka koncerta održanog u zagrebačkom klubu Kulušić. U tom je razdoblju prekinuta suradnja s PGP RTB-om, a nastavljena s Jugotonom.

Na albumu Kalabalak, objavljenom 1983. godine, gostovali su Bobi Micev na klavijaturama i Peter Kargov na saksofonu. Tangenta donosi materijal snimljen u studiju Aquarius u Beogradu 1984. godine, objavila ga je diskografska kuća Jugoton, a producent ovog albuma bio je Kevin Ayers. Kao gosti na albumu pojavljuju se Laza Ristovski na klavijaturama i Nenad Jelić na udaraljkama. Kontakt je skup i Tako blizu postaju hitovi.

Albumom Zvučni zid grupa Leb i sol obilježila je desetogodišnjicu stvaralaštva, predstavljajući materijal za kazalište, film i televiziju; za TV emisiju Bušava azbuka, predstave Oslobođenje Skoplja, Tumba, tumba divina, Koštana, Sretna nova 1949. i za filmove Šmeker i Za sreću je potrebno troje. Autori su bili Stefanovski i Bodan, kao i Garabet Tavitjan te glumica i pjevačica Ana Kostovska. Nakon objavljivanja albuma u sastav dolaze Goce Micanov na saksofonu i Kiril Džajkovski na klavijaturama.

Nova glazbena priča zvala se Kao kakao, a taj album publiku je obradovao 1987. godine donoseći deset vokalnih kompozicija. Sudjelovali su Bebi Dol, Ana Kostovska i Ronnie Wathen. Legendarni Arsen Dedić napisao je tekst za kompoziciju Femme Fatale, dok su ostale tekstove napisali Vlatko i Goran Stefanovski. Izdvajaju se hitovi Skoplje, Kao kakao, Mamurni ljudi i Čuvam noć od budnih.

Snimljen je zatim i album Putujemo, objavljen 1989. godine u izdanju Jugotona. Veliki hit postala je pjesma Čukni vo drvo. Nakon objavljivanja tog albuma Vlatko Stefanovski i Bodan Arsovski osnivali su izdavačku kuću Third Ear Music, a iste godine objavljuju i album pod nazivom Zodiac s glazbom za baletnu predstavu. Nakon što je album objavljen, ponovo ih napušta Garo Tavitjan. Odlaze na turneju po Sjedinjenim Američkim Državama i Kanadi, a koncert su održali u prestižnom klubu CBGB u New Yorku, te ga objavljuju uživo na CD-u Live in New York. Uslijedila su četiri koncerta u Sava centru u Beogradu 1992. godine, a zatim i nastupi u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, Puli i Rijeci. Leb i sol je tijekom karijere često svirao u inozemstvu i postizao velike uspjehe, na Cipru, u Rusiji, Italiji, Španjolskoj, Austriji, Irskoj, Švedskoj i Danskoj.

Album Anthology iz 1995. godine donosi dvostruku CD kompilaciju s pregledom dotadašnje karijere. Posljednji koncert grupa Leb i sol održala je 13. prosinca 1995. godine u Solunu, u klubu Milos, nakon čega su se članovi grupe razišli i posvetili svatko svojoj solo karijeri.

Travanj 2006. donio je lijepu vijest koja se brzo proširila i obradovala obožavatelje – grupa se ponovno okuplja kako bi proslavila 30 godina postojanja. Na turneju po zemljama bivše Jugoslavije krenuli su Vlatko Stefanovski, Bodan Arsovski, Garabet Tavitjan i Koki Dimuševski.

Godine 2008. objavljuju album Itakanataka koji je snimljen u studiju Hammer u Novom Sadu, a za hrvatsko tržište objavljen je u izdanju Croatia Recordsa. Album je donio devet novih pjesama. Gost je bio jedan od najboljih rock pjevača Dado Topić i to kao glavni vokal u pjesmama Si zaljubiv edno mome i It’s warming up, na kojoj se pojavljuje i kao autor. Album je najavila kompozicija Si zaljubiv edno mome.

U skupini Leb i sol okupili su se Bodan Arsovski (bas gitara, akustična gitara), Kokan Dimuševski (klavijature, udaraljke), Dimitar Božikov (električne i akustična gitara) i Srđan Dunkić (bubnjevi). Na albumu se pojavljuju još i Slobodan Trkulja koji je odsvirao tambure, kaval, alt saksofon i klarinet, te Sergej Trifunović kao vokal u pjesmi Sakam da ti dojdam. Producent je bio Miloš Jovanović.

Leb i sol je grupa koja svakim svojim novim umjetničkim potezom okuplja stare slušatelje, ali isto tako uvijek aktualnim stvaralaštvom pronalazi nove koji vole njihovu glazbu.

Natalija Cajić

DISKOGRAFIJA

ALBUMI

  • Leb i sol (PGP RTB, 1977.)
  • Leb i sol 2 (PGP RTB, 1978.)
  • Ručni rad (PGP RTB, 1979.)
  • Beskonačno (PGP RTB, 1981.)
  • Sledovanje (PGP RTB, 1982.)
  • Akustična trauma (PGP RTB, 1982.)
  • Kalabalak (Jugoton, 1983.)
  • Tangenta (Jugoton, 1984.)
  • Zvučni zid (Jugoton, 1986.)
  • Kao kakao (Jugoton, 1987.)
  • Putujemo (Jugoton, 1989.)
  • Live in New York (Third Ear Music, 1991.)
  • I taka nataka – Leb i Sol & Dado Topić (PGP RTS, 2008.)

SINGLOVI

  • Nie četvoricata / Devetka (PGP RTB, 1978.)
  • Talasna dužina / Dikijeva igra (PGP RTB, 1978.)
Full Reviw on best bokkmakers by http://artbetting.net/
Download Premium Templates
Bookmaker No1 in The UK - William Hill by w.artbetting.net