Neno Belan & Đavoli

Kad razmišljamo o pop rock glazbi na području bivše Jugoslavije, od četrdesetih godina do danas, nemoguće je zaobići jednog od ključnih bendova iste - kultni mediteranski pop dragulj Đavole.

Glavna figura benda, skladatelj, gitarist i glavni vokal Neno Belan, u tinejdžerskim godinama svirao je u bendu Losos, kavijar i Marsovi bizoni, a 1980. godine započinje ozbiljniju karijeru s bendom Narodno blago. Samostalno su svirali rock i blues klasike, a povremeno i kao prateći bend jednog od prvih splitskih pankera, a danas ponosnog vlasnika prvog čokoladnog LP-a na svijetu i poduzetnika, Fon Biškića.

Nakon povratka iz vojske 1983. godine, Belan svira mandolinu i pjeva tradicionalne dalmatinske pjesme u triju Aquilla, a 1984. godine osniva bend Đavoli zajedno s Dragišom Mandićem - Pandom (bas), Igorom Kmetićem - Trubom (saksofon) i Željkom Hajsokom (bubnjevi). Tijekom godine bendu se pridružuje i Robert Čaleta - Čarli, autor tekstova, ali i svojevrsni menadžer benda koji im je omogućio nastupe u svom klubu, ali i ustoličio retro izgled benda, koji je postao jedan od zaštitnih znakova kompletnog vizualnog identiteta Đavola. Osim njega, pridružuje im se i Zlatko Volarević - Dilajla (klavijature), a novi bubnjar postaje Dean Radovniković - Grizly. U tom tandemu snimaju 1985. godine i prvi EP za Jugoton, neslužbenog naziva Mjesečina nad getom na kojem se našla i uspješna obrada blues standarda Keep a Knockin’ (Kucaj opet) iz 1928., kojeg je proslavio Little Richard.

Spajajući sve glazbene stilove, koji se protežu od američkog i britanskog popa i rocka šezdesetih, talijanskih kancona preko novog vala i punka na kojem su odrastali i tijekom kojih su ostvarivali prva glazbena iskustva, Đavoli su iznjedrili 1986. godine jedan od najboljih pop albuma svih vremena na ovim prostorima - Ljubav i moda. Osim retro dizajna sjajnog Igora Kordeja koji podsjeća na izgled američkih LP-eva iz šezdesetih, album je dobio ime po izuzetno uspješnoj glazbenoj komediji koju je 1960. godine režirao Ljubomir Radičević. Produkciju albuma potpisuje iskusni Ivan Piko Stančić, glazbu na albumu je potpisao Neno Belan, tekst Robert Čaleta, a s hitovima kao što su Pričaj mi o ljubavi, Điri - Điri, Dok tebe ljubim i Čuvaj me, pazi me, u vrlo kratkom roku osvajaju publiku i medije diljem bivše države. Album je doživio izuzetan uspjeh jer je među prvima sjedinio mediteransku pop ležernost sa “zapadnjačkom” ritmikom i žestinom.

Uz brojne nastupe bend u istom sastavu (uz novog producenta Zlatka Brodarića Jappu) radi i na drugom albumu koji je objavljen već iduće godine pod imenom Hallo Lulu 22. Album je ime dobio po cigaretnom papiru koji se od šezdesetih proizvodio u Rijeci. Dizajn je opet u retro stilu i podsjeća na rane Jugotonove singlice. Album je učvrstio poziciju Đavola na glazbenoj sceni s pjesmama kao što su Stojin na Kantunu, Ja volim je i pop klasici Dani Ljubavi i Bambina.

Na trećem albumu Ostani uz mene mijenja se ekipa u bendu, pa umjesto Roberta Čalete tekstove piše Jakša Matošić (Jakša i Navigatori), umjesto Deana Radovnikovića bubnjar postaje Matko Petrić, a nakon snimanja albuma, Dragan Lukić postaje klavijaturist umjesto Zlatka Volarevića koji odlazi u Crvenu jabuku. Neno Belan također postaje po prvi puta koproducent albuma zajedno sa Željkom Brodarićem Jappom. Album je glazbeno složeniji i nije iznjedrio toliko hitova kao prijašnji, ali Na kraju sna, Večeras pusti me i Ostani uz mene nastavljaju tim tragom.

Bend se po prvi puta 1988. godine prijavljuje na Splitski festival s pjesmom Večeras (s prvog EP-a Mjesečina nad getom), a iduće godine pobjeđuju s pjesmom Dugo toplo ljeto u čak pet kategorija. Taj singl se uz ranije objavljene balade pojavljuje na kompilacijskom LP-u Balade / Kad se nađem u predjelu noći. To je ujedno i posljednje predratno izdanje Đavola. Početkom 1991. godine Neno Belan uz pratnju Đavola objavljuje maksi singl Rock galama, nakon čega se bend raspušta.

Tek 1998. godine se bend okuplja u nešto izmijenjenom sastavu s pridruženim članovima da bi pod imenom Đavoli objavili studijsko izdanje obrada i prepjeva klasika kao što su Diavoli, Bambina, Baby I love You, ali i autorske pjesme Jagode i čokolada, Ivona i Snovi koje potpisuju Saša Lošić, Robert Čaleta i Neno Belan. Neno Belan je nakon raspada Đavola nastavio sjajnu solo karijeru s brojnim albumima i uspješnim singlovima koji se i u 2015. godini nalaze na vrhovima svih hrvatskih top lista i ostao jedan od ključnih autora hrvatske pop rock glazbe.

Đavoli, na čelu s Nenom Belanom, su uz brojne kolege, suradnike i prijatelje kao što su Daleka obala, Dino Dvornik, Gibonni, Zdravko Bajan i brojni drugi, obilježili drugu polovicu osamdesetih godina, ali i stvorili “pop rock mediteranski val” koji se, čast iznimkama, već dugo nakon njih nije ponovio. “Kakav će trag ostaviti njihova zvijezda – hoće li oni postati trajna ljubav ili trenutna moda – pitanje je kojim se ne bismo trebali opterećivati”, zapisao je Dražen Vrdoljak u bilješkama na albumu prvijencu. Sada s pouzdanom sigurnošću možemo reći da su nam svima (p)ostali trajna ljubav.

Davor Drezga

DISKOGRAFIJA

ALBUMI

  • Ljubav i moda (Jugoton, 1986.)
  • Hallo Lulu 22 (Jugoton, 1987.)
  • Ostani uz mene (Jugoton, 1988.)
  • Rock galama (Jugoton, 1991.)
  • Space twist (Dallas Records, 1998.)

SINGLOVI

  • Rock galama / Rock’n’roll party / Kasno je za nas / The last goodbye (Jugoton, 1991.)
Full Reviw on best bokkmakers by http://artbetting.net/
Download Premium Templates
Bookmaker No1 in The UK - William Hill by w.artbetting.net